Державне регулювання в сфері ІКТ
Актуальність. ІКТ є матеріальною основою цифрових трансформацій та розвитку сучасних інновацій, необхідних для підтримки інших галузей, тому від державної політики у цій сфері залежатиме й подальший розвиток всієї економіки.
Метою дисципліни є формування у здобувачів цілісного уявлення про теоретичні основи та актуальні практичні аспекти державного регулювання у сфері ІКТ, яка відіграє ключову роль у розвитку цифрової економіки та її інфраструктури.
Предметом вивчення дисципліни є теоретичні засади та практичні аспекти функціонування та розвитку системи взаємовідносин стейкхолдерів сфери ІКТ, а також сукупність методів, форм та інструментів її державного регулювання.
Управління публічними фінансами
Програма вивчення навчальної дисципліни «Управління публічними фінансами» складена відповідно до освітньої програми підготовки бакалавра спеціальності 281-Публічне управління та адміністрування
Обсяг курсу «Управління публічними фінансами» – 6 кредитів.
Мета навчальної дисципліни – формування
системного уявлення про теоретичні основи та розвиток практичних умінь використання
методів та інструментарію управління публічними фінансами.
Дисципліна «Управління публічними фінансами»
розкриває одну з найголовніших областей управлінської діяльності, яка здійснюється державним апаратом за допомогою особливих методів та засобів, до яких входять різноманітні стимули та санкції. В публічному управлінні фінансами, як в керованій системі, виділяються суб’єкти та об’єкти управління, де в якості об’єктів управління використовуються фінансові відносини (включно формування та використання фондів грошових коштів), а в якості суб’єктів управління головну роль виконує держава (законодавчі і виконавчі органи, а також фінансові служби підприємств, організацій та установ).
Дисципліна розкриває поняття «фінансового апарату» через вивчення сукупності всіх організаційних структур, що чинять вплив на управління публічними фінансами, а також забезпечує:
1) формування теоретичних знань та набуття практичних навичок щодо управління публічними фінансами як складової системи регулювання соціально-економічного розвитку країни та адміністративно-територіальних одиниць;
2) визначення напрямків розвитку методів управління публічними фінансами в рамках бюджетної та податкової систем;
3) формування кваліфікованого і науково-обґрунтованого висновку при прийнятті фінансових управлінських рішень у сфері публічних фінансів, які відображають діяльність фінансових, інституцій державних та місцевих органів влади.
ДІЛОВОДСТВО В ПУБЛІЧНОМУ УПРАВЛІННІ ТА ЕЛЕКТРОННИЙ ДОКУМЕНТООБІГ
ДЕРЖАВНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИХ ТЕХНОЛОГІЙ І ЗВ’ЯЗКУ
Факультет бізнесу та соціальних комунікацій
Кафедра__ лінгводидактики та іноземних мов ___
“ЗАТВЕРДЖУЮ”
Ректор ДУІТЗ
_________ Олександр Назаренко
“______”_______________2023 року
ПРОГРАМА НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
ОК-13 ОПП «ДІЛОВОДСТВО В ПУБЛІЧНОМУ УПРАВЛІННІ ТА ЕЛЕКТРОННИЙ ДОКУМЕНТООБІГ»
Рівень вищої освіти перший (бакалавр)
Галузь знань 28 Публічне управління та адміністрування
спеціальність 281 Публічне управління та адміністрування
Спеціалізація____________________________________________________
Освітня програма Публічне управління та адміністрування
Статус дисципліни нормативна
Мова викладання українська
Одеса
Програма навчальної дисципліни «Діловодство в публічному управлінні та електронний документообіг» для здобувачів вищої освіти освітнього рівня бакалавр за спеціальністю «281 Публічне управління та адміністрування».
Розробник: доц., к.філол.н. Рогальська-Якубова Інна Іванівна
Програма затверджена на засіданні кафедри лінгводидактики та іноземних мов
Протокол від “____”________________20__ року № ___
Завідувач кафедри
_______________________ Ю.О. Кузьменко
(підпис) (прізвище та ініціали)
Програму погоджено з гарантом освітньо-професійних програм першого рівня за спеціальністю 281 Публічне управління та адміністрування.
Гарант освітньо-професійних програм _______ проф. С.К. Хаджирадєва
(підпис) (прізвище та ініціали)
Програму погоджено з деканом факультету
Декан ___________ _проф. О.П. Чукурна__
підпис прізвище, ім’я та по батькові
Програму схвалено навчально-методичною радою ДУІТЗ
Голова навчально-методичної ради ДУІТЗ,
Проректор з навчальної роботи ___________ _______________________
підпис прізвище, ім’я та по батькові
Протокол № ____ від “___” __________ 20___ року
Вступ
Програма вивчення нормативної навчальної дисципліни “Діловодство в публічному управлінні та електронний документообіг” складена відповідно до освітньо-професійної програми підготовки бакалавра напряму (спеціальності) 281 Публічне управління та адміністрування.
На вивчення навчальної дисципліни “Діловодство в публічному управлінні та електронний документообіг” відводиться 6 кредитів ECTS, 180 годин у _3_ семестрі.
Предметом вивчення навчальної дисципліни є поняття базових професійних термінів і визначень, що стосуються документування та документаційного забезпечення управлінської діяльності установ, організацій і підприємств, а також електронного документообігу; вимог до змісту й розташування реквізитів управлінських документів; правила складання та оформлення організаційно-розпорядчої документації й організація документообігу, контролю над їх виконанням; процедура підготовки й складання документів до наступного використання та зберігання; проблеми й перспективи, а також специфіка впровадження систем електронного документообігу в сфері публічного управління.
Міждисциплінарні зв’язки: базується на дисциплінах
Державне регулювання та публічне управління,
Теорія та історія державного управління,
Теорія прийняття управлінських рішень,
Нормативно-правове регулювання в публічному управлінні,
Ділова українська мова,
Програмне забезпечення в публічному управлінні.
Програма навчальної дисципліни складається з таких тем:
1. Формулювання основних вимог щодо складання та оформлення управлінських документів.
2. Стандартизація, уніфікація та трансферізація управлінських документів.
3. Документування та документальне забезпечення управлінської діяльності органів державного управління та місцевого самоврядування.
4. Документування діяльності колегіальних органів державного управління та місцевого самоврядування.
5. Опрацювання звернень громадськості до органів державного управління та місцевого самоврядування.
6. Специфіка організації електронного документообігу в установі.
7. Реінжиніринг адміністративних процесів в органах публічної влади.
1. Мета та завдання навчальної дисципліни
1.1. Метою викладання навчальної дисципліни “Діловодство в публічному управлінні та електронний документообіг” є
- формування теоретичних знань та практичних навичок щодо особливостей діловодства в публічному управлінні, яке спрямоване на забезпечення оперативності та гнучкості в прийнятті управлінських рішень;
- знайомство з системою електронного документообігу на базі інформаційно-комунікаційних технологій для вдосконалення рівня і якості державних послуг громадян.
1.2.Основними завданнями вивчення дисципліни “Діловодство в публічному управлінні та електронний документообіг” є
– забезпечити досконале знання державних стандартів України щодо правил укладання різних видів документів, міжнародного стандарту якості документообігу;
– поглибити навички документального забезпечення управлінської діяльності органів державного управління;
– виробити вміння організації електронного документообігу в установі, реінжинірингу адміністративних процесів, захисту інформації.
1.3. У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач вищої освіти повинен отримати такі компетенції за спеціальністю 281 Публічне управління та адміністрування галузі знань 28 «Публічне управління та адміністрування» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти:
Загальні компетентності:
ЗК10. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово.
Спеціальні (фахові, предметні) компетентності
СК5. Здатність використовувати систему електронного документообігу.
СК6. Здатність здійснювати інформаційно-аналітичне забезпечення управлінських процесів із використанням сучасних інформаційних ресурсів та технологій.
Програмні результати навчання
ПРН10. Уміти користуватися системою електронного документообігу.
ПРН-16. Використовувати дані статистичної звітності, обліку та спеціальних досліджень у професійній діяльності.
2. Інформаційний обсяг навчальної дисципліни
Тема 1. Формулювання основних вимог щодо складання та оформлення управлінських документів
Діловодство як галузь знань і діяльності. Документообіг та документопотік. Основні поняття, завдання діловодства, його види, етапи розвитку. Законодавче регулювання та нормативно-методична база діловодства. Документ – ключове поняття діловодства. Основні функції документа та його роль та місце в державному управлінні та місцевому самоврядуванні. Основні ознаки управлінських документів та їх класифікація. Робота з потоками інформації.
Реквізити документів. Поняття про реквізити документа. Реквізити документів за Державним стандартом. Правила оформлення сторінки документа. Поняття про бланк документа й бланк організації. Види бланків.
Організація документообігу. Приймання, реєстрація та розгляд вхідних документів. Контроль за виконанням документів. Складання номенклатурних справ.
Тема 2. Стандартизація, уніфікація та трансферізація управлінських документів
Визначення стандартизації, уніфікації та трансферізації документів. Значення інформації в документах, її надмірність та процес опрацювання. Загальна модель побудови документів. Важливість застосування єдиної термінології в документах. Визначення типізації та трафаретизації сформованих текстів. Значення міжнародного стандарту якості документообігу як невід’ємної складової системи управління якістю. Вивчення структури стандарту. Міжнародні організації.
Тема 3. Документування та документальне забезпечення управлінської діяльності органів державного управління та місцевого самоврядування
Визначення управлінської документації. Основні вимоги, що пред'являються до складання та оформлення управлінських документів. Оформлення організаційно-розпорядчої документації. Класифікація організаційно-розпорядчої документації за функціональною ознакою. Норми укладання документів.
Кадрова документація. Основні види документів з управління кадрами. Правила складання та оформлення основних видів документів з управління кадрами: заяви; автобіографії та резюме; особового листка з обліку кадрів; характеристики; трудової книжки; особової справи. Поняття та класифікація документів з особового складу. Особова картка та особова справа. Специфіка заповнення документів, що долучаються до особової справи.
Довідково-інформаційні документи. Поняття про довідково-інформаційні документи та їх основні види. Правила складання й оформлення основних видів довідково-інформаційних документів: довідки; звіту; доповідної, пояснювальної, службової записки; клопотання; оголошення, прес-релізу.
Організаційні документи. Правила складання протоколу. Правила оформлення витягу з протоколу. Правила складання акту. Поняття про статут, положення.
Розпорядчі документи. Поняття про розпорядчі документи та їх основні види. Правила складання й оформлення основних видів розпорядчих документів: вказівки; постанови; наказу; розпорядження.
Ділове листування. Поняття про службові (ділові) листи, їх класифікація. Правила складання ділового листа та його структура. Основні види ділових листів: лист-прохання; лист-відповіді; лист-підтвердження; лист-запит; мотиваційний лист. Мережеве ділове листування.
Тема 4. Документування діяльності колегіальних органів державного управління та місцевого самоврядування
Планування роботи в органах влади. Порядок підготовки, проведення та документального оформлення апаратних нарад, засідань, зборів, конференцій, колегій. Документування діяльності виборчих комісій та комісій з референдумів.
Тема 5. Опрацювання звернень громадськості до органів державного управління та місцевого самоврядування
Сутність звернень громадян до органів державного управління та місцевого самоврядування. Основні визначення: пропозиція, заява, скарга. Особливості складання окремих документів. Терміни (строки) розгляду (звернень громадян) і відповідальність за їх порушення. Процедура реєстрації звернень до державних органів управління. Організація прийому громадян у місцевій державній адміністрації. Інформування населення про діяльність місцевої державної адміністрації. Значення електронного звернення та електронного цифрового підпису.
Тема 6. Специфіка організації електронного документообігу в установі
Поняття та ознаки електронного документа. Основні принципи електронного документообігу. Порядок здійснення електронного документообігу в органах публічної влади. Передумови та етапність упровадження систем електронного документообігу (СЕД).
Функціональні можливості СЕД: централізоване управління документами, підтримка життєвого циклу документів, можливості колективної роботи з опрацювання документів, забезпечення конфіденційності, відслідковування шляхів переміщення документів, взаємодія з іншими інформаційними системами, адміністрування загального доступу тощо.
Захист інформації. Порядок зберігання й охорони документів. Комерційна таємниця та її збереження. Захист інформації за допомогою засобів інформаційно-комунікаційних технологій. Визначення інформаційної безпеки, вимоги до неї, процедури організації захисту документів.
Тема 7. Реінжиніринг адміністративних процесів в органах публічної влади
Сутність реінжинірингу адміністративних процесів, його мета. Значення інформаційно-комунікаційних технологій, порівняння традиційного та електронного документообігу.
Досвід застосування систем електронного документообігу в органах публічного управління в Україні. Характеристика системи внутрішнього електронного документообігу органах місцевого самоврядування. Застосування СЕД в органах державної влади на центральному та регіональному рівнях. Проблематика та перспективи впровадження СЕД в органах публічної влади в Україні.
3. Рекомендована література
Основна
1. Бєльська Т. В. Документообіг в публічному управлінні : конспект лекцій (для студентів бакалавріату всіх форм навчання спеціальності 281 Публічне управління та адміністрування); Харків. нац. ун-т міськ. госп-ва ім. О.М. Бекетова. Харків : ХНУМГ ім. О. М. Бекетова, 2019. 40 с.
2. Дрешпак В. М. Комунікації в публічному управлінні : навч. посіб. Д.: ДРІДУ НАДУ, 2015. 168 с.
3. Електронний документообіг. Реінжиніринг адміністративних процесів в органах публічної влади / [С. П. Кандзюба, Р. М. Матвійчук, Я. М. Сидорович, П. М. Мусієнко]. К.: ФОП Москаленко О. М., 2017. 64 с.
4. Кузьменко М. Сучасне діловодство в Україні. Практичні поради: практичний посібник. Київ: ЦУЛ, 2018. 260 с.
5. Палеха Ю.І. Загальне діловодство: теорія та практика керування документацією із загальних питань: навч. посібник. Київ: Ліра-К, 2015. 624 с.
Додаткова
1. Діденко А. Н. Сучасне діловодство: навч. посіб. Київ: Либідь, 2010. 480 с.
2. Збірник уніфікованих форм організаційно-розпорядчих документів / Держ. арх. служба України, УНДІАСД ; уклад. О. М. Загорецька. Київ, 2015. 100 с.
3. Іванова Т. В., Піддубна Л. П. Діловодство в органах державного управління та місцевого самоврядування: навч. посіб. Київ: ЦУЛ, 2007. 360 с.
4. Карпенко О.О., Матліна М.М. Сучасне діловодство: навчальний посібник. Харків: “ХАЙ”, 2009.
5. Ковтанюк Ю.С. Класифікація документів з електронними носіями інформації. Архіви України. К., 2012. № 2. С. 45–76.
6. Круп’як Л. Б. Організація діяльності державного службовця: навч. пос. Тернопіль: Крок. 2015. 243 с.
7. Кулешов С.Г. Електронний документ у системі сучасного діловодства. Архіви України. 2004. № 4/6. С. 50–53.
8. Матвієнко О., Цивін М. Основи організації електронного документообігу: Навчальний посібник. К. : Центр учбової літератури, 2008. 112 с.
9. Мелещенко А. О., Скарлат О. С. Електронне діловодство / Нац. акад. наук України. Ін-т кібернетики ім. В. М. Глушкова. Київ: Наук. думка, 2013. 138 с.
10. Облік документів у державних архівах України : інструкція / Держ. архів. служба України, УНДІАСД ; упоряд. Л. В. Приходько. Київ, 2014. 171 с.
11. Палеха Ю. І. Керування документацією: підручник. Київ: Ліра-К, 2014. 296 с. 12. Палеха Ю. І. Управлінське документування: підручник. Київ: Ліра-К, 2014. 322 с.
13. Січова О. Основні аспекти впровадження електронного документообігу в Україні. Наук. пр. НБУВ. К., 2006. Вип. 16. С. 323–331.
14. Слободяник М.С. Електронне документознавство: перспективна проблематика досліджень. Державне управління і право: зб. наук. пр. / КНУКІМ. К., 2006. Вип.1. С. 30-31, 196–197.
15. Сучасне діловодство: зразки документів, діловий етикет, інформація для ділової людини / укл.: Н. Г. Горголюк, І. А. Казімірова; за ред. В. М. Бріцина. Київ: Довіра, 2010. 687 с.
Інформаційні ресурси
1. Державний класифікатор управлінської документації ДК 010–98: Наказ Держстандарту України від 31 грудня 1998 р. № 1024. URL.: http://golovbukh.ua/regulations/2341/2439/2440/321620/
2. Про затвердження Положення про Державний реєстр баз персональних даних та порядок його ведення: Постанова Кабінету Міністрів України від 25.05.2011 р. № 616. URL.: http://zakon.rada.gov. ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=616-2011-%EF.
3. Про затвердження Положення про Державну архівну службу України: Указ Президента України від 6 квітня 2011 р. № 407/2011. URL.: http://www.minjust.gov.ua/0/34685.
4. Про затвердження Типової інструкції з діловодства у центральних органах виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих органах виконавчої влади : Постанова Кабінету Міністрів України від 30.11.2011 р. № 1242. URL.: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/12422011%D0%BF/ print1390125178279818
5. Про затвердження Примірної номенклатури справ 65 апарату обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій: Наказ Державного комітету архівів України від 18.02.2003 р. № 24. URL.: http://www.archives.gov. ua/Law-base/Regulations/index.php?2003-p-n
Форма підсумкового контролю успішності навчання екзамен.
Засоби діагностики успішності навчання
Відповіді на практичних заняттях, виконання та захист комплексного завдання.